Pak geen biertje, pak Heineken
Pak geen biertje, pak Heineken. Dat is de strekking van een nep-advertentie die het op dit moment op diverse (Amerikaanse) websites goed doet.
Je ziet een zwarte man die zich een weg baant door het water in New Orleans, terwijl hij
een krat Heineken-bier meesjouwt. Volgens de begeleidende tekst bij de advertentie is dat geen incident:
"Heineken was de eerste keus van plunderaars in New Orleans."
Volgens de tekst van de advertentie zouden veel mensen je vertellen dat hun voorkeur uitging naar (goedkope) Amerikaanse biermerken als Colt 45 en Red Dog, maar hebben de plunderingen in New Orleans iets anders aangetoond:
"Wanneer geld er niet toe doet, pakken mensen Heineken. Het beste bier dat je kunt krijgen."
De advertentie sluit af met een bedankje: "Thank you New Orleans for making us number one."
Waar of niet waar?
De advertentie hierboven is natuurlijk een spoof. Toch zijn er behoorlijk wat Amerikanen die zich kunnen voorstellen dat de advertentie wel echt is. De afgelopen jaren hebben nogal wat biermerken in de VS spraakmakende advertenties geplaatst onder het motto: het maakt niet uit wat ze over je zeggen, als ze je naam maar noemen.
Heineken International laat via e-mail weten:
Please be advised that this fraudulent 'ad' regarding
Heineken and the tragic circumstances in the aftermath of Hurricane Katrina
is NOT Heineken advertisement and is in no way connected to the Heineken
brand or the Heineken company. It is unfortunate that others
would use this opportunity to mock human tragedy and we regret that our
brand and company name have been exploited in this regard.
< < < Terug < < <