Broodjeaap.nl
       
           
      Home  -   Contact  -   Favorieten  -   Links  -   Anekdotes.net  -   Da-vinci-code.nl  -   Feit-of-fabel.nl  -   Webliefde.nl  -   Zuinig-met-energie.nl



Jezus op een broodje
Tientallen jaren was het zo'n beetje het vaste komkommernieuws dat ieder jaar in de zomer wel een keertje voorbij kwam: een beeld van de maagd Maria zou huilend zijn aangetroffen. Tranen met tuiten huilde ze, om het leed van de wereld. Op de schoorsteenmantel van een bejaarde vrouw in Belgie. In een kapelletje van een klein dorpje in Zuid-Italie. Zomaar tijdens een mis in een kerk in Polen. Er dook iedere zomer altijd wel ergens een huilend Mariabeeld op.

Dit jaar lijkt Maria het droog te houden. Dat zou misschien te maken kunnen hebben met een nieuwe trend: de Jezus-verschijning. Jezus op een broodje. De maagd Maria op een tosti. Jezus als vetlaag in een koekenpan. Een schimmelende Jezus op een badkamermuur. Het aantal verschijningen van onze lieve heer (en zijn moeder) is extreem groot.

Half augustus 2005 is het weer raak: de Amerikaanse Casino-keten Golden Palace meldt dat ze op E-bay voor 1.775 dollar een broodje heeft gekocht met een afbeelding van Jezus erop. Het casino heeft inmiddels al een hele verzameling van Jezus-verschijningen bij elkaar gekocht. De meeste afbeeldingen die je op deze pagina ziet, stammen uit de collectie van het casino.

Wat moet je ervan denken. Is het werkelijk jezus die zomaar verschijnt? Nou, nee. Als je op zoek zou gaan naar per ongeluk verschijnende afbeeldingen van teddyberen in etenswaren, zou je die waarschijnlijk ook overal tegenkomen. Zie daarvoor bijvoorbeeld het Museum of Food Anomalies.

Bovendien zijn het geen beelden van Jezus die verschijnen: het zijn afbeeldingen van Jezus zoals wij ons Jezus Christus voorstellen. Feitelijk weten we niet hoe Jezus er in werkelijkheid uit gezien heeft.

Hoe zit dat dan met dat casino? Gokken en religie hebben toch weinig met elkaar te maken, zou je denken.
Gokken en religie hebben weinig raakvlakken met elkaar. Gokken en marketing daarentegen gaan uitstekend samen. Iedere keer wanneer Golden Palace een paar duizend dollar neertelt voor een Jezus-tosti, wordt Golden Palace genoemd in duizenden artikelen over de verschijning van Jezus in een broodje. Het broodje dat nu gekocht is door Golden Palace.

De mens heeft een separaat deel van de hersens voor het herkennen van objecten en allerlei, en een separaat deel voor het herkennen van gezichten. Klinkt vreemd, maar het is zo. Onderzoekers zijn erachter gekomen toen enkele mensen met een hersenbloeding in een bepaald deel alles konden zien, herkennen en benoemen, maar gezichten simpelweg niet konden herkennen.

Omgekeerd zijn er ook mensen die niets meer echt kunnen herkennen (ze zien een fiets, maar weten niet wat het is, kunnen het niet benoemen of natekenen), maar juist wel gezichten. het herkennen van gezichten is gedurende de evolutie zo belangrijk geworden dat we er een separaat deel van onze hersenen voor hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we overal gezichten zien, in de wolken, de neuzen van auto's (de naam zegt het al), pannenkoeken, noem maar op.

< < < Terug < < <



© Copyright Broodjeaap.nl